Οι Βασικές περίοδοι του αμερικανικού κόμικς είναι οι εξής
1.Η Χρυσή εποχή (1938-1950)
2.Η ύφεση του Κώδικα (1950-1955)
3.Η αναγεννημένη Ασημένια (1956-1970)
4.Η σοβαρότερη Μπρούτζινη (1970-1986)
5.Η Μοντέρνα (1986- σήμερα)
Αυτοί οι χαρακτηρισμοί προκύπτουν από το πώς διαμορφωνόταν το κύριο ρεύμα δημιουργίας και έκδοσης κόμικς. Μέσα τους περικλείουν και άλλες σχολές και είδη κόμικς που μπαίνουν κάτω από την ομπρέλα χαρακτηρισμού του κυρίως ρεύματος χάρη στην χρονική σύμπτωση.
1. Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ.
Η Χρυσή εποχή είναι η εποχή που αρχίζει από το τέλος της δεκαετίας του 1930 και συγκεκριμένα το 1938 με την κυκλοφορία του ΑΞΙΟΝ ΚΟΜΙΚΣ τεύχος νουμερο1. Σε αυτό το τεύχος συναντούμε για πρώτη φορά τον ΣΟΥΠΕΡΜΑΝ. Σε αυτήν την εποχή το αρχέτυπο του υπέρ ήρωα δημιουργείται και ορίζεται και είναι η περίοδος γεννήσεως των μεγαλυτέρων ηρώων, ΜΠΑΤΜΑΝ, ΓΟΥΟΝΤΕΡ ΓΟΥΜΑΝ, ΚΑΠΤΑΙΝ ΑΜΕΡΙΚΑ…
2. Η ΥΦΕΣΗ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ
Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκόσμιου πολέμου το ενδιαφέρον για τους υπέρ ήρωες μειώθηκε δραματικά. Έτσι οι εταιρείες άρχισαν να πειραματίζονται με άλλα είδη, όπως τρόμου, γουέστερν, αστυνομικές κτλ…
Την εποχή εκείνη ο εκδότης ΕΝΤΟΥΚΕΗΤΙΟΝΑΛ αργότερα ΕΝΤΕΡΤΕΗΝΙΓΚ ΚΟΜΙΚΣ ήταν ο πιο επιτυχημένος (εμπορικά και καλλιτεχνικά) και τα κόμικς του τα πιο δημοφιλή. Παρ’ όλη την επιτυχία εκείνων των κόμικς η δημιουργική φάση δεν κράτησε για πολύ μιας και η κοινή γνώμη άλλαξε θεωρώντας τα βλαβερά για τα παιδιά και την κοινωνία. Συγκεκριμένα το βιβλίο του ψυχολόγου ΦΡΕΝΤΡΙΚ ΒΕΡΘΑΜ το 1954 Η ΑΠΟΠΛΑΝΗΣΗ ΤΩΝ ΑΘΩΩΝ θεωρητικά αφύπνισε πολλούς οι οποίοι στράφηκαν κατά των διαβολικών κόμικς. Κάτι έπρεπε να κάνουν οι εκδότες για να ξανακερδίσουν έδαφος. Και αυτό που έκαναν είναι ο Κώδικας των Κόμικς. Όποια κόμικς είχαν το σήμα του Κώδικα ήταν συμμορφωμένα και πρέποντα για ανάγνωση.
3. Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΜΕΝΗ ΑΣΗΜΕΝΙΑ
Μετά την πενταετία της αναταραχής έρχεται η σπουδαία Ασημένια εποχή του αμερικανικού κόμικς. Πρώτος και καλύτερος που έρχεται να το γνωστοποιήσει είναι ο αναγεννημένος Φλας στο ΣΟΟΥΚΕΗΣ #4. Ο Φλας ήταν πλέον διαφορετικός από τον αντίστοιχο της Χρυσής εποχής, και η επιτυχία του οδήγησε την Ντι Σι να ανανεώσει και άλλους γνωστούς ήρωες της χρυσής εποχής. Οι μαγικές καταβολές των δυνάμεων τους έδωσαν την θέση τους σε επιστημονικές αιτίες. Ο νεοτερισμός είναι εμφανής τόσο στο εικονογραφικό όσο και στο συγγραφικό μέρος των ιστοριών. Εκείνη την εποχή κάνει την εμφάνιση της η Μαρβελ με την σημερινή της μορφή. Βλέποντας την επιτυχία της Λεγεώνας των υπέρ ηρώων, η Μαρβελ αποφάσισε να αντεπιτεθεί με την δική της ομάδα ηρώων και έτσι εμφάνισε τους ΦΑΝΤΑΣΤΙΚ ΦΟΡ. Δημιουργία των ΣΤΑΝ ΛΗ και ΤΖΑΚ ΚΕΡΜΠΥ οι οποίοι συνέχισαν με πολλές ακόμα εντυπωσιακές δημιουργίες. Ένα άλλο δυνατό δίδυμο ήταν ο Λη με τον τρομερό ΣΤΗΒ ΝΤΙΤΚΟ οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τον πάντα φιλικό μας γείτονα ΣΠΑΗΝΤΕΡ ΜΑΝ. Οι ήρωες της Μαρβελ ήταν φανερά διαφορετικοί από αυτούς της Ντι Σι. Ενώ όλοι οι ήρωες της Ντι Σι ήταν ατσαλάκωτοι καθώς πρέπει αμερικανοί πολίτες, οι ήρωες της Μαρβελ ήταν τέρατα και φρικιά (με την καλή έννοια) και άνθρωποι τρωτοί με καθημερινές ανάγκες και έγνοιες να τους απασχολούν. Εκείνη την εποχή εμφανίστηκαν και τα πολύ σημαντικά αντεργκράουντ κόμικς με μπροστάρη
τους τον ΡΟΜΠΕΡΤ ΚΡΑΜΠ.
4. Η ΣΟΒΑΡΟΤΕΡΗ ΜΠΡΟΥΤΖΙΝΗ
Η Μπρούτζινη εποχή διατηρείσαι πολλά στοιχεία από την Ασημένια εποχή αλλά στην περίοδο αυτή έχουμε τους χαρακτήρες των κόμικς να έρχονται σε επαφή με μοντέρνα κοινωνικά προβλήματα όπως τα ναρκωτικά και το αλκοόλ. Σε αυτήν την περίοδο έχουμε μερικά πολύ σημαντικά γεγονότα. Ο άλλοτε σημαντικός συνεργάτης της Μαρβελ ΤΖΑΚ ΚΕΡΜΠΥ, κάνει ένα νέο βήμα και πηγαίνει στην Ντι Σι. Υπήρξε επίσης μια σημαντική άνθιση σε τίτλους μη υπέρ ηρωικούς. ΚΟΝΑΝ Ο ΒΑΡΒΑΡΟΣ, ΤΟΜΠ ΟΦ ΝΤΡΑΚΙΟΥΛΑ, ΓΚΟΣΤ ΡΑΗΝΤΕΡ και ΝΤΟΚΤΟΡ ΣΤΡΑΗΝΤΖ είναι μερικοί. Είχαμε μια αναβάθμιση του Κώδικα των Κόμικς μετά από ένα γεγονός με πρωταγωνιστή τον ΣΤΑΝ ΛΗ. Αλλαγές σημαντικές για ΜΠΑΤΜΑΝ, ΣΟΥΠΕΡΜΑΝ, και ΓΟΥΟΝΤΕΡ ΓΟΥΜΑΝ. Και τέλος τον θάνατο σημαντικών χαρακτήρων όπως αυτός της φιλενάδας του Πήτερ Παρκερ, Γκουεν Στεησι. Το στυλ του Νηλ Άνταμς (ενός πολύ μεγάλου κομικογραφου) το οποίο ήταν ρεαλιστικότερο και μη στυλιζαρισμένο έγινε η χαρακτηριστική εμφάνιση του κυρίως αμερικανικού κόμικς εκείνη την εποχή. Ο Άνταμς βοήθησε αρκετά να αλλάξει το κλίμα μεταξύ καλλιτεχνών και εκδοτών όσον αφορά το κομμάτι των δικαιωμάτων.
5. H ΜΟΝΤΕΡΝΑ
Τι να πρωτοπώ για αυτήν την εποχή? Τις προηγούμενες δεν μπορώ ούτε να τις ξέρω αλλά ούτε και τις εκτιμήσω σωστά. Με εξαίρεση ίσως λίγο την Μπρούτζινη. Η μοντέρνα είναι η εποχή μου. Κυριολεκτικά. Στην μοντέρνα εποχή το κόμικς έχει αλλάξει για τα καλά. Το στυλ εικονογράφησης έχει γίνει πλέον μια καθαρά προσωπική υπόθεση και παρόλο που κάποια στυλ είναι πιο αρεστά ο κάθε δημιουργός είναι ελεύθερος να επιβάλλει το δικό του. Το ίδιο λίγο πολύ συμβαίνει με το συγγραφικό κομμάτι. Δυο λαμπρά παραδείγματα αυτής της περιόδου είναι τα, Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ και ΓΟΥΟΤΣΜΕΝ. Kαι τα δυο έργα έχουν δυο πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά που βοήθησαν στην εξάπλωση των κόμικς. Δεν είναι κόμικς αλλά γκραφικ νοβελς, επαναπροσδιόρισαν τον μύθο του σουπερ ηρώα. Σαφέστατα είναι και τα δυο σκοτεινά διηγήματα με ψυχολογικές και φιλοσοφικές προεκτάσεις. Κύριο χαρακτηριστικό αυτής της περιόδου είναι η αρπαγή της συμπάθειας του κοινού των αντί ηρώων και κακών από τους παραδοσιακούς καλούς ήρωες. Οι καλοί σιγά σιγά εγκαταλείπουν ηθικές και λογικές προσεγγίσεις και παρουσιάζουν ένα πιο κυνικό πρόσωπο. Μια πτυχή της μοντέρνας εποχής που ομολογώ με αφήνει αδιάφορο όταν γίνεται έξω από κάποιο πλαίσιο που θα μπορούσε να το δικαιολογεί. Οι Εξ Μεν και οι συναφείς τίτλοι γίνονται πολύ δημοφιλείς. Στα τέλη της δεκαετίας του ογδόντα και στις αρχές της δεκαετίας του ενενήντα έχουμε την δημιουργία νέων εταιριών του χώρου που δείχνουν ότι μπορεί να υπάρξει σοβαρή δημιουργική έκφραση και έξω από τους δυο ισχυρούς Ντι Σι και Μαρβελ. Νταρκ Χορς, Επικ, Τουντρα, Βερτιγκο και τέλος Ιματζ είναι οι νέοι δυνατοί παίκτες στο παιχνίδι της δημιουργίας. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Μοντέρνα περίοδος που ξεκίνησε το 1986 σταμάτησε το 1996 και την ονομάζουν Σκοτεινή εποχή. Από το 1996 και μετά ξεκινά μια άλλη που νομίζω την αποκαλούν μετά-Ασημένια ή κάτι τέτοιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου